Skribentens bildVittinge Hembygdsförening

Vår nya ordförande - Katarina Almquist!

Trumvirvel tack! Här kommer en presentation av vår nya ordförande i hembygdsföreningen, Katarina Almquist!

Katarina är ingen novis i hembygdssammanhang. Redan 1994 var hon sekreterare i föreningen och hon är alltid att lita på när det kommer till att löva stången inför midsommar. Hon har en bakgrund inom museiverksamhet och det känns väldigt tryggt att ha henne vid rodret när det handlar om att vårda de gamla skatter vi har hand om.

Vi bad Katarina berätta lite om sin relation till hembygdsföreningen och vad hon ser fram emot under kommande ordförandeskap:

Min relation till hembygdsföreningen har varit självklar så länge jag kan minnas. Jag har alltid varit mer eller mindre aktiv och intresset för vår kulturhistoria och hembygden var naturligtvis det som bidrog till att jag sökte mig till museimannautbildning i Umeå då det var dags att välja inriktning i livet.
Under kommande år ser jag fram emot att följa restaureringsarbetet av de fantastiska målningarna i hembygdsstugan. Jag ser också fram emot att fördjupa mig i föreningens 100-åriga historia. Vi får se vad det kan leda fram till för aktiviteter vid 100-årsjubileet den 22 september.
Hembygdsgården rymmer ju ett antal fina byggnader och visst är hembygdsstugan med sina fina målningar fantastisk. Men jag är också förtjust i härbret, som barn var det så spännande att (kanske lite olovandes) klättra upp längs den branta trappen för att få en fin överblick över hela området.
Minnen från hembygdsgården är många, vet inte hur det hände, men något har gjort mig till  "första midsommarstångsbindare", Jag vågar nog påstå att jag bara har uteblivit från denna aktivitet en gång de senaste 50 åren.
Ett annat hedersuppdrag var att få gå med de äldre och mer erfarna folkmusikerna i täten ner till trefaldighetskällan. Jag bar stolt den fina nyckelharpan min far gjort, och kunde hjälpligt spela med i några kända låtar.
I det fortsatta arbetet med föreningen vill jag belysa kulturhistoria i allmänhet samt  bygden och det lokala kulturarvet i synnerhet.
Midsommarafton kommer nog fortsatt att vara huvudaktiviteten, men de trevliga berättaraftnarna med intressanta innehåll, samt att dricka det hälsobringande vattnet vid Trefaldighet är också viktigt.
Att skapa samhörighet mellan gamla och nya Vittinge- och Morgongåvabor borde bidraga till en trygghet som kanske är nödvändig i en tid av oroligheter i världen.

Välkommen, Katarina! Vi ser fram emot ett spännande år och ett hejdundrande 100-årsjubileum!

Frida Korpas, 2024-04-03

87 visningar0 kommentarer