• Skribentens bildVittinge Hembygdsförening

Lär dig mer om målningarna i parstugan!

Uppdaterat: 6 dec. 2022

Parstugan, eller storstugan som den ibland kallas, flyttades från Skräddarbo till hembygdsgården år 1925. I samband med detta lerklinades väggarna och i salen målades hembygdsmotiv av en man vid namn Harald Östergren.

Östergren drev i början av 1920-talet en keramikverkstad tillsammans med Edvin Ollers och Gabriel Burmeister. Den verkstaden låg i Boksta, bara 100 m bort från hembygdsgården. Keramikverkstaden brann ner redan 1921 men Östergren återvände till Vittinge när stugan stod klar för att måla de hembygdsmotiv vi ser där idag. Då var han anställd som konstnärlig ledare på Upsala Ekeby - inte dåligt!

Vem som gav uppdraget till Östergren vet vi inte än, men det är en del av det vi kommer försöka ta reda på. Föreningen har nämligen inlett ett arbete för att restaurera och bevara målningarna så de kan avnjutas långt framöver.

Som ett första steg i detta arbete fick vi besök av Marie Gyllensvaan, kulturmålare och länsombudsman för Byggnadsvårdsföreningen. Hon gav oss tips och råd om hur vi framöver ska ta hand om väggarna, och det var ett otroligt givande besök! Vi kommer fortsätta dialogen med Marie under 2023 för att ta hand om målningarna på bästa sätt.

47 visningar0 kommentarer

Inlägg: Blog2_Post